MEMBACA

byk betul yg aku kena baca tapi aku rasa aku bukannya seorg pembaca yang efficient....
aku kagum dgn lecturer aku yg sorang ni..
dia bukan setakat baca buku2 ilmiah, journal... dia byk baca novel, tengok movie etc etc and yet dia boleh recall even dialog line from the particular movie or novel...best dgr citer dia sampaikan lecture selalu drag sebab byk sgt bercerita hehe...

and dia kata mmg dia ikut kelas speed reading, so aku rasa aku pun kena pegi lah jugak kelas ni kan...

ni hasil online speed reading test aku (http://www.readingsoft.com/)

You read at 593 words per minute.

Write down or remember your reading speed. Now answer some questions about the previous text to perform your comprehension test.

Your comprehension is 64 %.

You got 7 correct answers out of 11 .

kalau tgk table of typical results kat link tu aku ni average reader la kot..



tapi apa2 pun saya mmg suka membaca tapi selalu tak sempat aduhai ....sbb sibuk dgn kerja2 lain..

my first boy sgt malas membaca dan selalunya mcm ni lah dialog kami:

ibu : apa ayat pertama yg Allah turunkan?
anak : Iqra'
ibu : pandai pun...apa maksudnya?
anak : baca
ibu : tahu pun....jadi kita kena suka membaca sbb Allah dan Rasul sayang sgt org yg suka membaca. Nak berjaya kat dunia dgn ilmu, nak masuk syurga pun dgn ilmu..

but boys are always boys....kejap je ingat kena selalu ingatkan...

semoga aku akan  habiskan lebih byk masa membaca, memahami dan menghayati makna serta mengamalkan ayat2 al-Quran...aminnn

 

Comments

Popular Posts