semua orang ada 24 jam...

yang ni semua orang pun tahu kan...memang semua orang ada 24 jam dalam sehari, sama ada kita rasa cukup ataupun tidak je...
mmm tapi kan kalaulah difikir2 kan, jarang sangat saya kata yang saya ada lebih masa ataupun terlebih masa ataupun rasa masa yang saya ada tu tak tahu nak buat apa...ishhh ada ke, rasanya tak pernah pun rasa macam tu...yang selalunya jadi, saya selalu rasa tak cukup masa ataupun rasa banyak lagi perkara yang perlu dilakukan...

mmm...rasanya kalau kita ada lebih dari 24 jam, kita akan cukup masa tak? rasanya kalau Allah bagi kita ada 1000 jam dalam sehari pun tak kan cukup...
yelah, kalau ada 1000 jam mesti kalau biasa kena keja 10 jam sehari, dah kena keja 100 jam sehari pulak, sebabnya hidup ni dah memang ada aturannya tersendiri, bila masa makan minum, tidur, kerja, beribadah etc etc...

masa kita mmg akan terisi walaupun dengan hanya kita duduk berehat, menonton TV ataupun hanya duduk termenung, sebenarnya kita sedang memenuhi masa itu dengan aktiviti yang memang perlu dan sesuai untuk kita waktu itu...yelah kalau org yg sedang sakit ataupun sangat keletihan, duduk berehat tanpa berbuat apa2 itu mmg keadaan yang terbaik utk dia waktu itu kan, kenapa mesti rasa bersalah ataupun rasa yang dia sedang membuang waktu?....opppsss tapi teori ni tak boleh guna utk aktiviti2 yang mmg sah dan sahih merugikan ya...contohnya merempit, menghisap dadah, berpeleseran....ewahhh....apa2 lah aktiviti ekstrem lain yg mmg dengar nama pun tahu dah aktiviti merosakkan diri sendiri, agama dan bangsa, apatah masa yg ada...

teringat pulak saya, dulu pernah terbaca di majalah kalau tak silap, tentang ibu2 seperti saya ni yang selalunya mengabaikan penampilan disebabkan masa yg kita ada lebih tertumpu kepada aktiviti2 menjaga anak2 dan menguruskan rumahtangga....lalu si ibu selalunya dalam keadaan yg sangat plain, kadang2 kala dengan penampilan yang kusut masai dan muka yg sgt meletihkan, apabila dia keluar berjalan2 bersama2 keluarga dengan harapan org boleh nampak yg dia sangat sibuk menguruskan keluarganya....tapi macam lah org lain akan tahu yg dia seorg yg sgt sibuk, manakan mungkin org lain peduli apa yg berlaku di rumahnya...apa yg penting bg mereka ialah first impression tentang penampilan si ibu tadi....

mmm saya lah tu, selalu rasa tak perlulah saya sibuk2 nak bercantik2 dan bermake-up2 segala, less is more kannn...tapinya jgn lah pulak sampai selekeh dan tak dapat menghargai diri kita sendiri...ingat tak dulu saya ada kongsikan artikel tentang usah selekeh tapi jangan berlebih2 tulisan kak Rohani?

ok, berbalik kepada masa tadi, irfan khairi pun ada cakap pasal masa dalam artikelnya bertajuk Maaf...saya tak cukup masa, bolehlah korang baca kat link tu...

kenapa lah pulak saya perlu membebel pasal masa sedang hakikatnya semua org pun tau yg masa sangat berharga! secara logiknya segala yang berharga itu mmg takkan pernah kita rasakan ianya cukup, betul kan? kalau tak kenapa semua org berlumba2 dan berusaha menambahkan lagi harta, wang ringgit, set emas dan permata serta kekayaan berlipat2 ganda? sbb semuanya itu dirasakan sgt berharga dlm kehidupan mereka....pendek kata, apa2 pun yg kita rasakan berharga, kita nakkan ianya lebih kerana sifat manusia mmg tak pernah puas dgn apa yg ada....itu hakikat yg telah tertulis...jadinya, kita jgn cepat puas hati tapi jangan pula lupa bersyukur dan redha dgn apa yg kita ada...

saya sgt suka famous quote ni, by Thomas Hardy...
"Kita melihat kebahagiaan itu seperti kita melihat pelangi, ianya tidak pernah berada di atas kepala kita tetapi sentiasa berada di atas kepala orang lain"

mungkinkan begitu?
melihat pelangi itu saja sudah cukup membahagiakan, tak kira di mana ianya berada, yg penting kita juga dapat menikmati keindahannya...bersyukurlah..

Road to the rainbow

Comments

Popular Posts