Cabaran terbaru :-)

Ingat tak entry tentang buku2 di bawah ni?



Mestilah korang tak ingat...dan mungkin tak baca pun sebab memang budget blog ni tak glamour mana pun...hehe :-)
Ini baru sikit dari buku2 yg saya beli sebab macam yg saya selalu beritahu kan....saya mmg selalu beli buku tp suuuusaaaahhhh sgt nak habiskan baca :-(
So sekarang dah tahu kan kenapa saya ni harap jek suka beli buku tapi gaya macam org tak pernah baca buku....haaaa??! ye ke??... hehehe...ye lah tu kot, byk lagi tindak tanduk yg perlu diperbaiki, byk lagi ilmu yg perlu saya dapatkan dan byk lagi amalan yg perlu diperbaiki...

mmmm....saya memang bukan manusia sempurna, dan tak mungkin akan jadi sempurna, cuma apa yang mampu saya usahakan adalah untuk menjadi lebih baik dari semalam...itupun belum tentu lagi kan? 
kadang2 saya pun tak sedar yg cara dan sikap saya tidak disenangi at certain2 point of time, dan bila saya tersedar kemudiannya, tidak ada peluang utk menerangkan apakah sebenarnya yg kita cuba sampaikan...kadang2 cara saya mungkin tidak tepat sehingga org tersalah tafsir walaupun sebenarnya bukan itu yg saya maksudkan...

faham ke? hehe...mungkin ayat saya berbelit2 kot, patutlah saya tiada bakat sebagai penulis novel kan, setakat tulis blog yg tak glamour ni boleh lahh...

oklah....baik kita berbalik semula tentang cerita buku2 tu sebelum saya melalut lagi panjang..

disebabkan masalah saya yg selalu tak habis buku tu, saya pun cuba mencari penyelesaiannya...
oh, tapi sebelum tu jom kita baca info ni dulu, saya dapat dari SINI

Tips macamana nak habiskan baca buku 
1) Gunakan bookmark utk tandakan tempat terakhir yg kita baca - yg ni mmg confirm semua org akan buat...ada mcm2 bookmark sekarang, yg bertali, yg bermagnet dan cara paling senang kelepet je hujung buku tu...jimat kos, masa dan tenaga hehe
ni contoh bookmark bermagnet yg saya beli tapi saya lekatkan pada almari besi di pejabat sebagai kata2 motivasi...wink :-)

2) Baca berulang2 kali certain pages kalau tak faham apa yg cuba disampaikan - yg ni memang saya selalu buat, sbb klu baca buku mestilah nak faham apa yg cuba disampaikan kan? kalau tak itu bolehlah kita namakan sebagai eksyen membaca sahaja, kalau baca buku terbalik pun tak perasan yek..

3) Elakkan baca perkara2 yg penting dan mungkin materials yg agak berat pd waktu malam, kalau x jadi mcm ni nanti 
oh tapi masa study hari tu, saya takde choice, kena baca notes dr pukul 12 malam bila semua org dah tidur sampailah pukul 3-4 pagi. Motto hidup saya masa tu, "kalau ngantuk, esok2 still boleh tido lagi tp masa exam mesti boleh jawap"...hihi

4) Cari tempat yg tenang dan selesa utk membaca - masa zaman sekolah2 dulu, paling best baca buku sambil baring, esp bila baca novel, nak makan pun boleh lupa ye tak? bila dah ada anak2, kdg saya baca buku sambil temankan dorang bermain tp part yg plg boring bila anak saya kata "ibu, tutup buku tu kejap, jom main sama2"...mmmmm rasa geramnyaa tp x boleh nak marah, jgn marah yek ibu :-)

5) Tulis nota2 pendek sambil membaca - ini mmg favourite saya tp dulu bolehlah buat, sekrg klu saya pegang pen/ highlighter mesti ada je org yg berminat nak berebut sbb dia nak tulis jugak...so kaedah baca berulang2 lebih sesuai dgn status saya sekrg...ibu kepada anak2 yg pantang melihat ibunya membaca dan menulis dgn aman...hehe

6) Get involved with the book...

saya selalu buat bila saya sorang2 je, klu ada org jgn lah buat, malulah...biasanya saya akan baca kuat2 mcm org bercerita tu, read out loud....ni campur teringat zaman2 masuk pertandingan bercerita zaman sekolah dulu lah ni..
lagi satu kan, utk ibu2 mengandung, saya syorkan buat ni sebab saya mmg masa mengandung selalu baca buku kuat2 dan saya perasan kedua2 anak saya tak bercakap pelat, dan vocabulary mereka agak bagus...bolehlah cuba diamalkan dan dgn izin Allah juga..

7) Akhir sekali, maafkan saja diri kita kalau tak mampu jugak nak habiskan buku tu :-)
Yelah kan, maafkan saja lah diri kita sendiri, tak perlu stress tak tentu pasal...hehe, sekurang2nya ada juga ilmu dan pengajaran yg kita perolehi dan yg plg penting boleh diamalkan...insyaAllah..

Ok, dah habis dah bab cara2 supaya kita boleh habiskan baca buku2 yg telah dibeli...
Berbalik pada cerita cabaran saya yg terbaru utk diri saya sendiri...cuba teka apa dia?

Hehe...




Buku lagi! 

Cuma kali ni tentang speed reading...
Sebab saya harap saya dpt amalkan speed reading lepas ni utk habiskan baca buku2 saya yg dah bersusun2 kt rumah tu...
Doakanlah saya supaya saya dpt habiskan baca buku speed reading ni, sebab silap2 haribulan, buku ni pun saya tak habis baca, dah tu mcmn nak amalkan speed reading konon! hehe..

ok, sampai berjumpa lagi..
Selamat Hari Raya Aidiladha...mohon maaf sekiranya ada kata dan perbuatan saya yg menyinggung perasaan sesiapa :-)

Comments

Post a Comment

Popular Posts