Sempurna

Pastinya semua orang ada impian dan keinginan. Begitu juga saya. Boleh tahan banyaknya impian dan keinginan. Semangat berkobar-kobar. Motivasi pun boleh dikatakan dah ada. 
Tapi sering bertangguh mengharap masa paling sesuai. Hari yang paling sempurna katanya.

"Suatu hari nanti saya mesti akan buat begini...begitu....bla bla bla"
"InsyaAllah ...one fine day...saya mesti berjaya buat begitu dan begini..."
Betul-betul angan mat jenin!
Saya sebuk menunggu satu hari yang paling sempurna untuk saya betul-betul all out kononnya.

Sedangkan satu hari yang sempurna itu mungkin tak akan datang pun.
Bila difikir-fikir, tidak akan ada satu hari yang sempurna. Saya yang patut berusaha menjadikan hari itu sempurna; sesempurna yang mampu.

Betullah, rupanya orang yang berjaya itu tidak menunggu. Bertangguh tidak boleh ada dalam kamus hidup. Rupanya awal-awal lagi agama telah mengajar untuk bertindak segera. Apabila azan berkumandang memanggil menuju kejayaan, orang yang berjaya ialah yang bersegera menunaikan solatnya. Usah bertangguh; takut-takut habis waktu.

Ingat lagi filem terkenal zaman 70-an dan 80-an bertajuk Esok Masih Ada? Tak lupa juga filem Esok Untuk Siapa, Menanti Hari Esok dan Tiada Esok Bagimu. Kreatif betul industri filem zaman itu kan. Sehingga masa cerita-cerita tu tengah hangat, selalu orang melawak...takpe, esok kan masih ada. Dan macam-macam lagi ungkapan tentang hari esok. Glamour sungguh ungkapan 'hari esok' pada zaman itu.
Ya, esok pasti datang tapi belum tentu milik kita. Kita perlu merancang untuk hari esok tetapi adakah kita akan berjumpa esok, kita pun tak pasti.

Cabaran untuk diri saya sendiri ialah memecahkan dinding dalam diri. Dinding menanti-nanti yang akan membawa penyesalan bila masa saya telah tamat. Usah ditunggu-tunggu masa dan hari yang sempurna untuk bertindak.

Jadikan detik ini yang paling sempurna. Sesempurna mungkin yang kita mampu. Sesempurna mungkin yang diizinkan oleh-Nya.



Comments

Popular Posts