Betullah kata orang dulu-dulu

Kata orang mimpi tu mainan tidur. Tapi bila mimpi best, rasa seronok tu terbawak-bawak bila bangun, rasa ralat pulak kenapalah cepat tersedar. Bila mimpi buruk, rasa lega bila tersedar....leganyaa mimpi je rupanya...selamat! Pernah tak mimpi nangis sampai bantal pun basah....kadang-kadang terjaga pun tengah tersedu-sedu...haru! 

Kata orang dulu-dulu, kalau mimpi best boleh cerita dgn orang, tapi kalau mimpi buruk, jangan disebut-sebut. Baru sekarang saya faham signifikannya.

Kita digalakkan bercakap perkara-perkara yang baik, secara tak langsung ianya umpama doa. Patutlah mimpi yang buruk jangan disebut-sebut supaya hilang dari minda sedar mahupun bawah sedar. Pandaikan orang dulu2, cuma mereka tak mampu jelaskan dari segi saintifik mahupun psikologi.

Kata orang juga, hidup jangan suka bermimpi di siang hari, nanti semua kerja tak menjadi. Tapi kalau mimpi boleh mencetus harapan dan impian apa salahnya? Bila dibaja dengan usaha, tak mustahil mimpi boleh jadi kenyataan. 

Semoga kita terus dibuai mimpi indah, lena menemani tidur.
Adios!



Comments

  1. mudah-mudahan...
    nice sharing...
    https://belogsjm.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. Kalau saya pun macam tu. Kalau mimpi baik, barulah bercerita. Kalau mimpi perkara yang kurang baik, saya senyap aje. Pernahkan dengar orang suruh 'ludah' ke kiri kalau kita mimpi buruk? Saya takdalah ikut tapi kalau takut sangat tu adakalanya buat juga! Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah pernah jugak dengar yg tu MD, cuma belum pernah buat hihi :p

      Delete
  3. wahh Linda, mimpi indah lah kita ye :)

    ReplyDelete
  4. Betul tu.. perkara yg baik2 bila diingatkan mudah2an melahirkan realiti yg baik2, in shaa Allah. Cuma kdg2 klu mimpi best nak bangun jadi payah.. teringat2 hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Tn Khir....klu mimpi best, ralat betul kalau terbangun tapi mimpi belum habis kan :))

      Delete
  5. Mimpi biasanya di malam hari. Saya suka malam sebab waktu malam bintang bertaburan di angkasa. Bintang2 tu semua cantik, membantu memberi sikit sinaran. Bintang2 tu saya anggap rakan blogger saya. Rakan-rakan yg sudi singgah di blog saya dan tak lokek berkungsi ulasan tentang entry saya.

    You are one of them Linda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Tn Adam...rakan2 blogger umpama bintang yang bersinar dlm pelbagai bentuk...termasuk awak jugak, selalu menyinari blog saya ni dengan komen2 yang best. Terima kasih...datang selalu ya :))

      Delete

Post a Comment

Popular Posts