HOMEWORK/ STUDY vs. MAIN, MAIN, MAIN dan MAIN

Tengok tu, berapa banyak kali lah saya kena ulangkan perkataan MAIN, MAIN, MAIN...
Begitulah adatnya kanak2....main je yg dia suka, bila suruh belajar...aduhhh...boleh jadi bergaduh dengan ibu...bila tanya homework asyik je takde, sedar2 buku sekolah dah tinggal nipis dah, habis kena koyak, dia buat roket...ishhh haruuu..

Nampaknya tahun depan saya mmg kena meningkatkan lagi keupayaan supermom saya haha...sebab tahun depan si abang dah masuk darjah 3, tak boleh compromise dah....kena tengok betul2 pelajaran dia nampaknya...

Sekarang ni bukan tak ambik tahu langsung tapi masa saya sgtlah limited, balik kerja nak masak, buat kerja rumah lagi, bila habis makan dalam pukul 9 mlm tu, nak suruh baca buku pun tak sampai hati, mata anak2 pun dah mula mengantuk...habis tu bila lah agaknya saya nak paksa dia buat revision yek..weekend pulak byk lah alasan dia, nak rehat lah apa lahhh...

Macam mana yek? ishhhh.....tapi saya kena cari masa jugak, nak hantar tuisyen pun entah bilanya nak pergi, saya ni bukan suri rumah sepenuh masa..takpe, takpe, inilah cabaran dalam membesar dan MENDIDIK anak2....Ya Allah, permudahkan lah...

So mula2, saya mesti sediakan jadual waktu utk dia...ingat masa kecik2 dulu, punyalah skema tau, buat jadual waktu untuk belajar tiap2 hari, bukan mak yg buatkan, saya buat sendiri. Yg saya ingat, seawal umur 7 tahun saya dah ada jadual waktu sendiri, buat latihan tambahan utk ulangkaji pelajaran, perghhh 7 tahun dah ulangkaji yek hehehe...saya mmg ulat buku, xleh nak buat apa....opppss tapi dalam menjadi si ulat buku saya jugak sgt aktif bermain dan bersukan...ewahhhhh...all rounder lah konon, elehhh sibuk pulak nak citer pasal diri sendiri..dah dah...

ok, ok, kena sediakan jadual waktu.. calendar

Sediakan meja study (dah ada dah ni) dan pastikan tak bersepah! (ni part yg susah sikit...)
Homework desk lampHomework desk

wow, saya terbaca yg dekat dgn meja study mesti ada jam...
Wall clock

oklah, kena bagi motivation selalu....
Child?s artwork on display

ooo...beg sekolah pun kena letak within reach jugak....

Sorted bookshelf

dan akhirnya love and attention...


 

Best of luck moms!

Comments

Popular Posts